Aquí teniu l’article de la Dolors Muñoz d’ICV de Vic publicat,  a El 9 Nou, el dia 28 de Juny, més avall trobareu el PDF per descarregar.

Avui, 28 de juny de 2013, dia internacional de l’Orgull Gai, Lèsbic, Transsexual i Bisexual, onejarà per primer cop a la balconada de l’Ajuntament de Vic la bandera de l’arc de Sant Martí. En els darrers anys el col·lectiu LGTB a través de l’associació Talcomsom i el grup municipal d’ICV-EUiA de Vic havien demanat al govern municipal de Vic que es pogués penjar al balcó de la casa consistorial la bandera. Cada any era negada aquesta proposta i la bandera era penjada a d’altres dependències municipals. Aquest any, però, lluny d’abaixar els braços es va tornar a sol·licitar que es penges la bandera a l’Ajuntament i aquesta vegada, després que el grup municipal d’ICV-EUiA de Vic realitzés un prec al darrer Ple, sí es va acceptar.

La bandera de l’arc de Sant Martí és molt més que una simple bandera. És, en primer lloc, un homenatge a totes aquelles persones que el 28 de juny de 1969, cansats de les persecucions policials i el tracte vexatori vers la comunitat homosexual, van protagonitzar els disturbis iniciats al pub Stonewall Inn al barri novayorqués de Greenwich Village. Aquella revolta és considerada un dels primers actes de lluita pels drets del col·lectiu LGBT.

Cada 28 de juny, arreu del món, i Vic no n’és l’accepció, es commemora i celebra la lluita que aquell 28 de juny de 1969 es va iniciar per aconseguir la plena igualtat social i d’aplicació d’uns drets que no minven els de ningú, independentment de l’orientació sexual o de la identitat de gènere. El dia de l’orgull gai, lèsbic, transsexual i bisexual és una jornada reivindicativa que recorda que la lluita, tant a nivell polític, creant un sistema legislatiu que garanteixi aquests drets, com a nivell social, encara avui continua i ha de continuar en el nostre dia a dia.

La bandera onejant a diversos Ajuntaments de la nostra comarca, com Centelles, Sant Pere de Torelló, Seva i Torelló i a diferents seus socials i culturals com can Puget de Manlleu és un acte institucional de reconeixement dels drets del col·lectiu LGTB i així mateix un acte de normalitat democràtica.

El fet de penjar la bandera a la casa de la vila esdevé el símbol de la ciutat que volem, una ciutat oberta a la convivència i on es visualitzin les diferents tipologies de família existents, una ciutat on totes les realitats afectives siguin paleses en la quotidianitat diària, on hi hagi una acceptació social de la diversitat sexual, on els mitjans de comunicació no silenciïn aquesta diversitat, on no hi hagin agressions homòfobes o trànsfobes de cap àmbit, i on es treballi en l’àmbit educatiu per tal de mostrar la diversitat sexual que existeix en el si de la nostra societat.

Avui quan, molts ciutadans i ciutadanes més enllà de les nostres ideologies i tendències sexuals, alcem els ulls i mirem la balconada de l’Ajuntament de Vic veurem la bandera de l’arc de Sant Martí onejant. Recordarem que les coses van començar a canviar aquell 28 de juny de 1969 i que de ben segur, gràcies a la lluita dels darrers anys, aquí a casa nostra les coses també estan començant a canviar.

Dolors Muñoz – ICV de Vic

La bandera de l’arc de Sant Martí a l’Ajuntament de Vic