A instàncies de TALCOMSOM, 12 municipis osonencs i d’altres comarques de la Catalunya central pengen la bandera de l’arc de Sant Martí a les façanes de les cases consistorials.

El símbol de la lluita pels drets de les persones LGTBIQ oneja ja en molts altres municipis de Catalunya: Berga, Manresa, La Garriga, Cardedeu, Barcelona, Tortosa, Amposta, Sabadell, Reus, Tarragona i Girona, entre altres.

Cada any són més els ajuntaments que s’adhereixen sense ambigüitats a la jornada reivindicativa del 28 de juny. D’aquesta manera, l’avenç en igualtat per a les persones lesbianes, gais, transsexuals, bisexuals i queer (LGTBIQ) s’evidencia un any més amb motiu del Dia de l’Orgull, que té lloc el 28 de juny i que commemora la revolta d’Stonewall.

En aquest sentit, TALCOMSOM ha treballat i treballa frec a frec amb les administracions locals i comarcals per promoure aquest gest, que té un alt valor simbòlic. Per això, ha instat els ajuntaments de Vic, Manlleu, Torelló, Olot, Moià, Prats de Lluçanes, Sant Pere de Torelló, Folgueroles, Sant Hipòlit de Voltregà, Les Masies de Voltregà, Castellterçol, Solsona, Granollers i Taradell a penjar la bandera, tot i que aquests dos darrers s’hi han negat. Si bé TALCOMSOM respecta la decisió dels ajuntaments de Taradell i Granollers, valora molt negativament aquest posicionament i continuarà treballant perquè els pròxims anys es decideixin a unir-se a una iniciativa que s’estén amb força arreu del país.

El símbol del compromís
Darrere de l’acte de penjar la bandera als edificis principals de les corporacions locals, TALCOMSOM, els ajuntaments i altres administracions territorials estan portant a terme tota una feina destinada a donar contingut al símbol. En aquest sentit, cal destacar que aquest any s’està treballant intensament per concretar plans locals contra l’homofòbia, la lesbofòbia, la bifòbia i la transfòbia. Actualment, aquests plans es troben en la fase de diagnosi per detectar les mancances i les especificitats de cada municipi. Més endavant, els resultats obtinguts serviran per aplicar polítiques antidiscriminatòries que garanteixin la igualtat i el benestar del col·lectiu LGTBIQ a la comarca d’Osona, que té unes característiques molt diferents de l’àmbit metropolità.

Per detectar les necessitats específiques del col·lectiu LGTBIQ osonenc, TALCOMSOM, la Mancomunitat de la Plana, el Consell Comarcal d’Osona i diversos municipis de la comarca han posat en marxa el projecte Osona, una comarca amb tots els colors, coordinat pel Centre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere (CEIG) de la Universitat de Vic. Aquest projecte inclou una enquesta per concretar les mancances en matèria de diversitat afectivosexual perquè després es puguin elaborar plans locals que prevegin accions concretes d’atenció al col·lectiu. L’enquesta es pot respondre de forma anònima a l’adreça https://ambtotselscolors.wordpress.com/.

Molt per fer
Malgrat els avenços innegables dels darrers anys, i especialment després de l’aprovació de la Llei 11/2014, del 10 d’octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per a eradicar l’homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, més coneguda com a “llei contra l’homofòbia”, encara queda molt per fer. Cal que aquesta llei es doti pressupostàriament i que es desplegui de manera efectiva arreu del país amb la implicació activa i sense matisos de totes les administracions, però també del teixit associatiu del país, per arribar al conjunt de la societat. Encara hi ha casos d’assetjament homòfob en centre educatius i també es troben altres bosses d’homofòbia latent en residències de gent gran, centres sanitaris o sectors de la ciutadania. Aquesta homofòbia no sempre es manifesta de manera evident, sinó que sovint s’ignora o s’emmascara. Per això, TALCOMSOM s’implica activament a fer pedagogia tant en els centres educatius com en el conjunt de la societat.

La bandera de l’arc de Sant Martí s’estén entre els ajuntaments catalans